Ingmar Villqist, właśc. Jarosław
Świerszcz
http://encyklopediaksiazek.cba.pl/ |
(ur. 1960 r. w Chorzowie)
Polski dramatopisarz, reżyser i wykładowca
akademicki, z wykształcenia historyk sztuki. Założyciel nieinstytucjonalnego
Teatru Kriket w Chorzowie. Przez
wiele lat pełnił funkcję wicedyrektora Narodowej Galerii Sztuki
"Zachęta" w Warszawie.
Autor prowadził warsztaty dla
młodych adeptów pisania dla teatru przy Centrum Dramaturgii w Poznaniu,
współpracował z Teatrem Polskim w Poznaniu i Teatrem Rozmaitości w Warszawie. W
latach 2001-2006 był etatowym reżyserem Teatru Wybrzeże w Gdańsku. Od 2008 roku
szefuje Teatrowi Miejskiemu im. Witolda Gombrowicza w Gdyni.
Znalazł się w wybranej przez krytyka
Romana Pawłowskiego "Teatralnej Piątce na XXI wiek".
Od początku ukrywał się pod
norweskim pseudonimem, w jego dramatach znać bowiem wyraźny wpływ
psychologicznego, skandynawskiego stylu pisania dla teatru. W jego twórczości
krytycy odnajdywali duchowe pokrewieństwo z Henrykiem Ibsenem, Augustem
Strindbergiem, czy Ingmarem Bergmanem.
Villqist bawi się rozmaitymi
konwencjami i formami dramatycznymi. Niezmienne pozostają jedynie nieustanne
eksperymenty z bohaterami umieszczanymi w różnych środowiskach.
Villqist jest autorem dramatów
chętnie granych przez polskie i zagraniczne teatry: "Oskar
i Ruth", "Noc Helvera",
cykl jednoaktówek "Beztlenowce".
Dramaty:
·
Vernisaż, 1988
·
Kostka smalcu z bakaliami, 1995
·
Noc Helvera, Oskar
i Ruth, Lemury, 1999
·
Beztlenowce, Fantom, Bez tytułu, Cynkweiss, 2000
·
Entartete Kunst, Preparaty,
2001
·
Helmucik, Sprawa
miasta Ellmit, 2002
·
Archipelag wysp pingwinich, 2003
·
Kompozycja w słońcu, 2007
·
Czarodziejka z Harlemu, Kompozycja
w błękicie, 2008
·
Oddychaj ze mną, Stile
Nacht, 2009
·
Taka fajna dziewczyna jak ty, Święta noc, 2010
·
Złote wesele, 2011
·
Echnaton i Eris, 2012
·
Miłość w Königshütte, premiera 2012
·
Niebiański raj, Jednoaktówka
świąteczna III, 2013
·
Chłopiec z łabędziem, prapremiera 8 maja
2015
„Noc Helvera "
Ekspresjonistyczny dramat o związku
Karli, opiekunki, i jej podopiecznego, opóźnionego w rozwoju Helvera. Helvera
fascynuje faszyzm - nie sama ideologia, której pojąć nie zdolny, ale wymiar
widowiskowy tej ideologii. W końcu sam pada jednak ofiarą owych fascynacji.
"Oskar i Ruth"
Dwoje ludzi, jednak w całkowicie
odmiennej konwencji - "efektownej i zabawnej krotochwili", serii
"mniej lub bardziej 'odlotowych' metamorfoz , jakie przechodzi - odgrywa
przed samym sobą - współczesne małżeństwo" (Jacek Sieradzki,
"Polityka").
Cykl jednoaktówek "Beztlenowce"
Wariacja na temat związków intymnych
- w tym także homoseksualnych. W "Kostce smalcu z bakaliami" starsza kobieta walczy o dominację nad
młodszą, w "Beztlenowcach" obserwujemy rozpadający się związek
dwóch mężczyzn, którego uratować nie może nawet adoptowana córeczka.
Chociaż Villqist nigdy nie wyrzekł
się pogłębionej psychologii, jednak z czasem zwrócił się ku dramatom z szerszym
społecznym kontekstem, takim jak "Entartete Kunst", "Preparaty" czy "Sprawa miasta Ellmit".
Jednocześnie nadal pisał krótkie, kameralne, skupione na emocjach dramaty - "Czarodziejka
z Harlemu", "Kompozycja w słońcu", "Kompozycja
w błękicie".
źródło: Culture.pl,Wikipedia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz